Sunrays

Blogger Template by ThemeLib.com

Published by Abdul Halim Mohamad under on 9:35 AM
BAGAIMANA GOLONGAN AJARAN BAHAI BERBICARA TENTANG ALLAH?

Menurut Nadjih Ahjad dalam buku yang diterjemahkan melalui buku al-Bahaiyah wal Bahai’yuun, Mirza Ali al-Bab iaitu pemimpin ajaran tersebut sebenarnya tidak berani mendakwa dirinya sebagai Tuhan. Akan tetapi dia mengaku sebagai Imam Mahdi yang ditunggu-tunggu dan masih dijanjikan oleh Allah.

Golongan ajaran Bahai ini membawakan nama-nama dan sifat Allah yang aneh serta ganjil. Ianya berbunyi seperti berikut :

“ Maha Berkah Allah ketinggian yang Maha Tinggi, Maha Berkah Allah permulaan yang Maha memulai, Maha Berkah Allah pertolongan yang maha Penolong, Maha Berkah Allah pemenang yang Maha Pemenang, Maha Berkah Allah pengetahuan yang Maha Mengetahui, Maha Berkah Allah keqidaman yang Maha Qadim, Maha Berkah Allah kemurahan yang ada serta Maha Murah. “

Mereka menjadikan ayat-ayat di atas sebagai penolak bala, kononnya dapat mengelakkan diri daripada sebarang musibah. Sedangkan ayat-ayat di atas menyerupai jampi-jampi yang digunakan oleh para bomoh dan para ahli sihir.


USAHA GOLONGAN BAHAI UNTUK MENGHAPUSKAN HUKUM SYARIAT

Terdapat pandangan-pandangan yang dilontarkan oleh golongan ini dalam sesuatu hokum berlawanan dengan syariat islam yang lurus. Contohnya berkenaan dengan isu talak, dalam al-Quran telah diatur secara bijaksana dan sesuai dengan fitrah, kemaslahatan serta kepentingan manusia. Ia diletakkan pada batas-batas syarak iaitu hubungan antara lelaki dan perempuan diletak atas satu dasar adil yang menjamin kemaslahatan suami isteri dan masyarakat iaitu dalam kaedah mempergauli dengan baik dan melepaskan dengan baik.

Akan tetapi pemipin kaum Bahai’yah, Mirza Ali al-Bab mengatakan dalam undang-undangnya yang berbunyi :

“ Dalam keadan talak lelaki boleh merujuk isteri yang ditalaknya sembilas kali. “

Ini dapat dilihat seolah-olah kesucian dan kehormatan wanita itu tidak berpintu dan tidak berpenjaga, sehinggakan kaum lelaki boleh keluar masuk sesuka hati. Ini menjelaskan betapa kesesatan yang nyata telah mereka lakukan.

Dr. Abdussabur Marzuq. 1978. al- Bahaiyah wal Baha’iyuun.

1 comments:

NamakuMar said... @ February 7, 2012 at 8:50 AM
This comment has been removed by the author.

Post a Comment

 

Lipsum

Followers